باب یازدهم و دوازدهم الحیاه: مدخلی بر تحقیق در اقتصاد اسلامی (خطوط کلّی ـ اصول)

امام علی(ع): هیچ فقیری گرسنه نمانْد، مگر به سبب امتناع ثروتمندان از دادن حقّ محرومان.

(ج 6 الحیاه، ص 109 ، به نقل از: نهج‏البلاغه)

ـ آیا اسلام، غنای تکاثری (فراوان‏خواهی و فراوان‏داری ـ آزادی در مالکیت) را می‏پذیرد؟

ـ آیا اسلام، اِتراف (تجمّل‏پرستی، عشرت‏طلبی و ریخت و پاش نعمت ـ آزادی در مصرف) و تضییع نعمتها و امکاناتی را که باید به دیگران برسد، می‏پذیرد؟

ـ آیا اسلام، تصرّف اشخاص را در مال خود به هر صورت (اسراف و...) مجاز می‏داند؟

ـ آیا اسلام، فقر و کمبود داشتن و محرومیتْ کشیدن را برای افراد و خانواده‏ها می‏پذیرد؟

ـ آیا اسلام، بی‏تفاوت‏بودن در برابر حضور فقر و محرومیت را در جامعه می‏پذیرد و از ویژگیهای مسلمانی می‏شمارد؟

ـ فقر و حدّ آن چیست و اقسام آن کدام است؟

ـ اسراف چیست و حدود آن کدام است؟

ـ آیا فقر، به طور کلّی، تقدیر اجتماعی است یا ظلم اجتماعی؟

ـ آیا اسلام، بی‏عدالتی را در جامعه می‏پذیرد؟

ـ آیا اسلام، دینداری را با فقر، سازگار می‏داند؟

ـ آیا اسلام، اجرای عدالت را از اصول اصلی جامعه‏سازی می‏داند یا نه؟

ـ آرمان اسلام درباره چگونگی سطح زندگی مردم چیست؟

ـ آیا از نظر اسلام، دین بدون اجرای عدالت، زنده و باقی و عملی خواهد ماند؟

ـ آیا احقاق حقوق محرومان و مستضعفان، همین بخور و نمیر دادن به آنان است و بس؟

ـ آیا تبعیض و تفاوت در اسلام هست؟ و اگر هست، تا چه حد است و تا کجا جایز است؟

ـ از نظر اسلام، مسئول نابسامانیهای اقتصادی و ظلمهای مالی و توزیعی و معیشتی در جامعه کیست؟

ـ آیا از نظر اسلام، ثروت کلان، ممکن است از طریق حلال و مشروع گِرد آید؟

ـ وضع اقتصادی و معیشتی مسئولان در جامعه اسلامی چگونه باید باشد؟

ـ آیا طاغوت، فقط طاغوت سیاسی است؟

ـ آیا می‏توان بدون مبارزه با «تکاثر (ثروت‏اندوزی)» با «فقر» مبارزه کرد؟

ـ آیا مبارزه با فقر، جزو وظایف مسلمانان نیست که باید همه در راه آن بکوشند، وگرنه مسلمان نیستند؟

ـ آیا برادران ایمانی (انّما المومنون إخوة)، هیچ ارتباطی با وضع زندگی و گذران این برادران و خانواده‏هایشان ندارند؟

ـ آیا مسئله آموزش و پرورش و کیفیت آن، و مسئله جوانان و مشکلات آنان، هیچ‏گونه ارتباطی با موضوع فقر، از سویی، و ظلم و تکاثر از سویی دیگر ندارد؟ و آیا بدون ایجاد عدالت اقتصادی می‏توان آموزش و پرورشی فراگیر و مطلوب داشت و نونهالان جامعه را به ثمر رساند و مشکلات جوانان را حل کرد؟

جلد سوم تا ششم الحیاه این سئوالات را بر پایه‌ی قرآن و کلام اهل بیت(علیهم السلام) و عقل نوری پاسخ می دهد.

/ 1 نظر / 8 بازدید
کمیل

سلام دستتون درد نکنه